Hrou proti AIDS

autor: | 12. listopadu 2017 | Akce školy, Aktuality

STYDÍM SE ANEB HROU PROTI AIDS

Aids, pohlavní nemoc, která souvisí s tématem velmi citlivým, a tak zpočátku naši žáci nebyli bezprostřední, ba naopak. Ovšem počáteční stud vlivem všech informací z řad studentů Obchodní akademie Česká Lípa se odboural natolik, že naši žáci pilně plnili všechny aktivity, které byly připraveny. Neváhali se ptát otevřeně, a proč by se také báli, když jim odpovídali studentky jen o několik málo let starší.

Nemoc, kterou studenti představili formou hry, byla zaznamenána poprvé asi před 25 lety a od té doby si vyžádala přibližně 25 milionů životů. Aids je celosvětově považování za jednu z nejčastějších příčin úmrtí. Je zapříčiněné vniknutím viru HIV, což je poškození lidského imunitního systému, který selhává při sebemenší běžné nemoci.

Existují tři způsoby přenosu: nechráněný pohlavní styk, krevní cesta a z matky na dítě. Pro naše žáky bylo toto téma zaměřeno hlavně na nechráněný pohlavní styk, protože v jejich věku je prevence nesmírně důležitá. Žáci byli rozděleni na 5 skupinek, které se po 20 minutách točili po směru hodinových ručiček od stanoviště ke stanovišti.

První stanoviště, první zkouška studu, a sice pantomima. Já osobně jsem si zkusila zahrát tlukot srdce a řeknu vám, že jako pozorovatel to vypadá jednodušeji. Následovalo pantomimické ztvárnění např. lesbického páru, líbání, pohlazení, láska, žárlivost, vyznání apod. Velmi těžké stanoviště pro první seznámení s danou tématikou.

Na druhém stanovišti už to bylo mnohem lepší a snadnější, protože měli žáci za úkol přiřazovat obrázky a rozhodovat se, jak se přenáší HIV.

Na třetím stanovišti odpovídali na otázky týkající se ochrany partnera. Zkoušeli si také navléknout kondom.

Na čtvrtém stanovišti zajímavě diskutovali o dámské ochraně. Byli překvapeni, že existuje tolik způsobů dámské antikoncepce. Dokonce je zaujal i dámský kondom. Antikoncepce sice nezabrání přenosu HIV, ale informace byly užitečné hlavně pro dívky, protože jim ukázaly cestu proti předčasnému otěhotnění.

Poslední stanoviště se věnovalo skutečnému reálnému příběhu, kde si žáci sami vymysleli postavy a ukazovali příklady z reálného života, protože to, o čem se učíme, může potkat zanedlouho i nás a pokud budeme vědět, jak tomu předcházet a nebudeme riskovat, ČEKÁ NÁS KRÁSNÝ A PLNOHODNOTNÝ ŽIVOT.

 

(8.-9. třída, Jana Pytlounová)