Projektový den – Plýtvání jídlem

autor: | 24. března 2017 | Akce školy, Aktuality, Ekoškola

Stop plýtvání jídlem

V úterý 21.3.2017 se 7. třída v rámci celoškolního projektu vydala do města Dubá, aby zjistila, jak občané plýtvají x neplýtvají jídlem. Jak tento den probíhal? To vám popíšou sami žáci.

Také si někdy všimnete přeplněných popelnic? Díváte se, co lidé vyhazují? Nestačíte se divit? Přemýšlíte nad tím, proč tomu tak je? Tyto otázky jsme si pokládali a snažili se najít řešení, abychom si to vůbec uvědomili, protože dospělácké věci přeci neřešíme. Tento projekt nám ale pomohl je řešit, a proto jsme se rozhodli zapojit i občany v Dubé a zjistit jejich názor. Projekt trval 5 hodin a já vám popíšu, jak to vše probíhalo. První hodinu jsme si sdělovali své zkušenosti a zážitky s odpadem, kdy nám paní učitelka řekla spousty smutných zajímavostí, které zjistila svým studiem daného problému. Přišlo zděšení…Poté jsme se rozdělili do skupinek po čtyřech a začali sepisovat zjištěné informace z teoretické hodiny, kdy nám velmi pomohl tablet, který po celou hodinu měla k dispozici každá skupina.

Zjistili jsme:

„ V České republice jeden člověk vyhodí průměrně 70kg potravin za rok.“

„Nejvyhazovanější potravinou je chléb, a poté zelenina a ovoce.“

„Nešetří se ani v restauracích, tak své peníze, dá se říct, vyhazují oknem.“

„ Nejvíce se vyhazuje v USA, tam člověk vyhodí průměrně až 400kg potravin za rok.“

A spoustu dalších informací….

Na chléb jsme se rozhodli zaměřit i v anketě, která následovala hned druhou hodinu. Každá skupinka měla rozdělenou oblast a oslovovala občany doma, v restauracích, obchodech i na ulici. Nejdříve jsme lidem řekli naše poznatky, a jaký je náš plán projektového dne, poté jsme se jich vyptávali na otázky. Jedna z otázek byla i o chlebu. Našim cílem totiž bylo, vyhozený chleba získat a zužitkovat ho. Rozhodli jsme se, že z toho chleba totiž upečeme nějakou dobrou buchtu. Někteří lidé nám nevěřili, ale ochotně ten starý chléb dávali, protož nechtěli, aby skončil v odpadkovém koši. My je překvapili pátou hodinu právě po obědě, kdy jsme jim donesli z jejich chleba ještě teplou a voňavou chlebovou buchtu se sušeným ovocem. To byla mňamka.

„ Včera jsme měli hezký zážitek. Chodili jsme po Dubé, abychom zjistili, jak na tom v našem městě s plýtváním jsme. Došli jsme k dobrému závěru, který jsme nikdo z náš nečekali. I přes to, že nám několik lidí zavřelo před nosem, tak to byl hezký zážitek. Zjistili jsme, že se občané města Dubá snaží všechno jídlo zužitkovat a snaží se jídlem neplýtvat. Kladli jsme lidem otázky a vyprosili si starší chléb, který by skončil např. v koši, což jsme nechtěli. Ve školní kuchyňce jsme vytvořili skvělou buchtu a lidem odnesli v této podobě zpět, aby věděli, že se neplýtvá a všechno jídlo se dá zužitkovat.“ (Natálie Hrušková, VII. TŘÍDA)

„Takže mně se to jako líbilo, byl to dobrý nápad. Myslím si, že je dobrý lidem připomenout plýtvání a poskytnout nápad, jak se tomu mají ubránit. I když to jednání mezi lidmi nebylo úplně super, tak si myslím, že jsme si to každý z nás vyzkoušel a užili jsme si legraci a nejvíc se mi líbilo, že jsme spolu všichni hezky spolupracovali.“ (Anna Juráková, VII. třída)

„Moc se mi líbilo, že jsme komunikovali s lidmi, a že jsme jim ukázali, že všechno zbylé jídlo se dá zužitkovat. Zjistili jsme, že většina starších občanů se snaží neplýtvat jídlem a naopak ho žádají po mladších, aby měli pro zvířata.“ (Martina Mordačiková, VII. třída)

„Zjistili jsme, že starší občané dávají zbytky jídla na kompost, nebo zvířatům.“ A TAK BYSTE TO MĚLI DĚLAT I VY! A I MY! (anonym, VII.třída)

RECEPT NA ZÁVĚR:

300/400g starého chleba

½ litru teplého mléka

5 vajec

50 g sušeného ovoce

1 lžička skořice

máslo na vymazání pekáčku

VŠE SMÍCHAT A UPÉCT NA 180 STUPŇŮ A PŘIBLIŽNĚ 40 MINUT. FANTAZII SE MEZE NEKLADOU, A PROTO JE MOŽNÉ PŘIDAT I JINÉ INGREDIENCE PODLE CHUTI. DOBROU CHUŤ.

Inspirace k projektu: www.zachranjidlo.cz

 

Projekt: Plýtvání potravinami                                                                  III. třída

Ve čtvrtek 23.3. jsme se zúčastnili dvouhodinové projektové výuky zaměřené na téma plýtvání potravinami. Z dostupných zdrojů jsme zjistili, že se jedná o celosvětový problém. Nejvíce dochází k plýtvání potravinami v domácnostech. Proto jsme se zaměřili na toto téma.

V úvodu dvouhodinového projektu jsme si formou rozhovoru přiblížili, jak s potravinami zacházíme v našich domácnostech. Zjistili jsme, že ne vždy jsou potraviny využity účelně, že se vlastně v určité míře na tomto nehospodárném plýtvání podílíme všichni nebo alespoň většina z nás. Položili jsem si otázku jak zamezit plýtvání. Nápadů bylo mnoho. Vytvořili jsme proto výstup, ve kterém jsme zmapovali tuto problematiku, hledali jsme možné úspory a návrhy na řešení. Všichni jsme pracovali se zaujetím a rozhodli se, že se i my budeme snažit omezit zbytečné plýtvání potravinami.

Třeťáci s p. uč. Kadlečkovou