ZŠ Dubá vstoupila od školního roku 2008/2009 do nového projektu Les ve škole, škola v lese. Hlavním koordinátorem projektu je sdružení Tereza a Lesy ČR.
Tento projekt pomáhá seznámit děti s nejrozšířenějším ekosystémem v naší zemi. Děti se naučí nahlížet na informace získané ve škole z nových pohledů. Měly by pochopit, co les potřebuje od člověka a člověk od lesa. V neposlední řadě by děti práce v projektu měla bavit.
Průběh projektu:
září 2008 Proškolení koordinátorů EVVO ZŠ Dubá Mgr. Jany Maškové a Mgr. Veroniky Matějkové v rámci projektu Les ve škole, škola v lese
říjen 2008 Seznámení pedagogického sboru s náplní projektu, s nabídkou témat, výběr tématu pro každou třídu
Z nabídky např.: Vyrobte si krmítko, Smyslové vnímání přírody, Lesní patra, Přezimování živočichů, Mravenci,Houby,Druhy stromů, Jaro a zima v lese,
Zázraky zrození, Co je potřeba k životu, Odlévání stop
listopad 2008- červen 2009 aktivity v jednotlivých tématech ptojektu, zpracování závěrečné zprávy o projektu na škole
V rámci projektu byla navázána spolupráce se Správou CHKO Kokořínsko – Ing. Hanou Vogelovou, která škole nabídla pomoc s aktivitami v okolí Dubé – např. seznámení se zajímavostmi v okolní přírodě a následné zpracování informací v připravených pracovních listech a mnoho dalších.
Dále jsme navázali spolupráci s Lesy ČR – Ing. Lucii Wojtylovou, panem Klímou a panem Vondráčkem. Rovněž dojde ke spolupráci na konkrétních aktivitách přímo v terénu.
Projekt obohatí učivo i vztah dětí k přírodě.
IV. třída již zpracovala téma Přezimování živočichů. Nejprve se děti rozdělily do skupin a losem si vytáhly zvířátko/rorýs, medvěd, jelen,svišť/. Následovalo hledání informací o těchto živočiších v encyklopediích, publikacích o přírodě a na internetu. Zjišťovaly jaký má zvíře povrch těla, kde a jak přezimuje, liší-li se potrava v létě a v zimě. Součástí práce byly i zajímavosti. V závěru projektu pak každá skupina prezentovala své zvíře a předala informace ostatním. Odměnou všem byl film Lesy, perly naší krajiny.
Dětem se práce na projektu líbila, byly nadšené. Těší se na jaro, kdy budou zpracovávat téma Mravenci.
Stejné téma si vybrali i druháci. I těm se moc líbilo a práce je zaujala. V dubnu na ně čeká ještě téma Lesní patra.
Prvňáčci se pustili do výroby krmítek a moc se jim povedla. Budou teď pozorovat a krmit ptačí návštěvníky.
Aktivity na kterých bude spolupracovat škola se Správou CHKO Kokořínsko
téma termín třída
Život v lese 28.4. 2009 I.A+ I.B
Lesní patra 5.5. 2009 II. + III.
Smyslové vnímání 7.5. 2009 IV. + V.
Jaro v lese 14.5. 2008 VI. + VII.
Druhy stromů 19.5. 2009 VIII.
Poznávání rostlin 21.5. 2009 IX.
Druhy stromů, smysl.vnímání 26.5. 2009 PT1 + PT 2
V rámci projektu bude probíhat aktivita Otvírání studánek.
Popis aktivit
22.3. 2009 otvírání studánky U skokana v 10,00 hod sraz u školy- s sebou:nářadí a chuť pomoci přírodě
23.3. – 9.4. 2009 jednotlivé ročníky zpracují zvolené téma z projektu Voda
8.4. 2009 Vodnické rejdění v Nedamově od 10,00 hod – soutěže, Vodnické vysvědčení
22.4. 2009 Velká vodní cesta – putování po stanovištích s vodnickými úkoly
Školní rok 2009/2010
V letošním školním roce si třídy opět vybíraly z témat projektu.
Rozpis témat, tříd a termínů
termín | třída | téma |
říjen | III. | Jak žijí houby v lese? |
říjen | II.A | Hra na veverky a zásobárny |
říjen | II.B | Hra na veverky a zásobárny |
říjen | V. | Co potřebují k životu? |
říjen | PT2 | Rekordy přírody |
listopad | PT 1 | Seznámení se stromy |
listopad | VIII. | Komu les patří a kdo se o něj stará |
listopad | VI. | Druhy stromů |
leden-únor | IX. | Krajina v zimě |
březen- květen | I. | Život stromu |
prosinec-leden | IV. | Zima,sníh |
Druháci si zahráli na veverky a objevili při tom spoustu podzimních zajímavostí lesa.