Srovnávací analýza

autor: | 3. dubna 2012 | Ekoškola

Projekt Ekoškola
Na základě pracovních listů z mezinárodního projektu Ekoškola proběhla na ZŠ Dubá ve školním roce 2011-2012
srovnávací analýza ekologického stavu školy.
Na její realizaci se podílely Ekotýmy jednotlivých tříd. Následně pak ostatní žáci celé školy pod vedením pedagogů.
Za účasti členů Ekotýmu dosplěých při zjišťování některých údajů došlo k vzájemnému aktivnímu propojení a spolupráci dětí a dospělých.
Vše probíhalo a probíhá za aktivní účasti a podpory vedení školy.
Vysvětlivky – setrvalý stav nové
Srovnávací analýza školy – výsledky
Srovnávací analýza proběhla v lednu 2012 a na její realizaci se podílely všechny ěkotýmy a žáci naší školy, stejně jako u předchozích.
Každý ekotým zpracovával otázky ze všech čtyř témat Ekoškoly, v průměru 8-9 otázek. Ve srovnávací analýze byly použity otázky z analýzy Ekoškoly,
stejně jako u předchozích analýz.
Energie Škola stále nemá zpracovaný energetický audit.
Škola stojí na mírném kopci, je obklopena domy zepředu a z levé strany, fouká nejvíce z levého boku školy /západní strana/.
Škola není využívána o víkendech a o prázdninách – pouze tělocvična je využívána téměř denně.
Spotřeba energie je sledována pravidleně členy ekotýmů jednotlivých tříd.
Každá třída jeden měsíc sleduje a zapisuje údaje o spotřebě energií  pod vedením pana školníka každý pátek 7,45.
Zjišťované údaje se týkají spotřeby vody, plynu a elektřiny.
Zdrojem tepla je kotel  plynový.
Vytápění je řízeno – ústřední topení na plyn.
Součástí topného systému jsou čepadla, která se vypínají automaticky a mají spotřebu asi 500 Wattů 1 kotel.
Současně lze topný systém  ovládat i ručně – panem školníkem.
Na radiátorech jsou nové termostatické ventily- jsou funkční. V každé třídě je uložen ventil v katedře – reguluje vyučující.
Za topením nejsou umístěny izolační desky, před topením nejsou umístěny kryty nebo jiné překážky.
V prostorách školy se pravidelně měří  teplota vzduchu a to ve třídách denně nejméně dva údaje,
průměrná teplota v topné sezóně je 17°C – 19°C, v šatnách 12°C-14°C
Tepelná regulace je vyhovující a reaguje na reálnou situaci ve třídě.
Ve škole nejsou nevyužívané prostory.
Ohřívače vody ve škole – varné konvice, bojler,průtokové elektrické ohřívače a plynové.
Teplá voda se kumuluje – mimo kuchyň – v tělocvičně.
Ohřev teplé vody se reguluje pouze v kuchyni – na 65°C
0kna se někde nedovírají, nejsou škvíry mezi parapety a rámy.V oknech je těsnění,zavřenými dveřmi proudí vzduch dovnitř,
rekuperaci škola nevyužívá.Školník pravidelně kontroluje a odstraňuje nedostatky.
Větráni probíhá oknem i dveřmi.
Osvětlení je zapnuto jen v případě potřeby. V jednotlivých třídách i na chodbách sledují svícení služby z ekotýmů,
které v případě navyužívání světla  zhasnou. Automat na pití byl ze šaten  odstraněn.
Výměna svítidel – proběhla v místnostech s intenzivním svícením.
Po odchodu z místnosti zhasínáme. Na dveřích jsou připomínkové cedule vyzývající ke zhasnutí.
Spotřebiče v kuchyni se zapínají jen když jsou potřeba.Spotřeba energie na 1 jídlo se nevede.
Důvod- není měřitelná spotřeba energie pouze pro kuchyň.
Vede se pouze režie na 1 jídlo-zahrnuje vodu,plyn,energie,mzdu a odvody/12,-Kč/.
Odpady Ve škole se snažíme předcházet vzniku odpadů tříděním na papír, plast, tetrapak,hliník. Nebezpečný odpad – baterie a el.spotřebiče
likvidujeme v rámci zapojení do Recyklohraní. Daří se nám tento odpad likvidovat i z města – pravidelně připomínáme možnost
přinést tento odpad k nám do školy prostřednictvím Dubáčku.
Děti si nápoje nosí většinou z domova v plastových opakovaně použitelných obalech.
Svačiny nosí vetšinou ve svačinových boxech.
Od dubna 2011 třídíme i bioodpad – návrhy na jeho způsob sběru ve škole podaly ekotýmy na své schůzce v březnu 2011.
Škola vyprodukuje cca 5 kg směsného odpadu za týden – podařilo se snížit ze 7,5 kg!
Výrobkům na jedno použití se vyhýbáme – pití v lahvích, svačiny v krabičkách
Ve škole se používají výrobky z recyklovaných materiálů – toaletní papír, některé sešity,
šmíráky se používají ve všech předmětech, kreslení,družině,kopírování.
Ve škole se využívají odpady pro další činnost – noviny, PET lahve,plechovky, papír.
Školní kuchyně se nezásobuje potravinami a nápoji ve vratných obalech, využívá pouze velkých balení.
Školní bufet se nezásobuje potravinami ve vratných obalech.
Žáci i učitelé vědí, kde jsou rozmístěny koše na tříděný odpad.Nádob je dostatečné množství.
Jejich rozmístění je v současné době dostačující.
Koše s vytříděným odpadem vynáší děti – služba průběžně během týdne, vždy od 7,30-7,45 do kontejnerů u školy.
Separovaný odpad odváží  firma AVE, která zajišťuje odovoz odpadů z města.
Firma Wegarecycling odváží papír a PET víčka za finanční úhradu škole 1 ,-Kč / 1 kg
Ve škole probíhá 4x ročně  sběrová akce, která se vždy vyhodnotí  a děti získají věcné ceny.
Škola má vlastní kompost, kam putují odpady z kuchyně. V chovatelském kroužku má i vermikompostér.
Od března 2012 škola spolupracuje s firmou Prague Management International s.r.o., která se
zabývá sběrem použitého oleje. Ve škole jsou dva barely – jeden v kuchyni a druhý v přízemí školy.
Žáci i veřejnost mohou nosit do školy použitý olej z domácností v 1,5 l PET lahvích.
Děti v tomto soutěží.
Odpady z chemické laboratoře likviduje školník, učitelé – odborná firma.
Voda Škola má spotřebu 20 m3/1 týden vody.což je 0,11 m3/1osobu/1 týden.
Škola má 160 žáků, 24 zaměstnanců.
Spotřeba se od 1.9. 2007 zaznamenává do sešitu na měření v rámci sledování spotřeby energií.
Sledování spotřeby provádějí ekotýmy s panem školníkem 1x týdně – v pátek.
Spotřeba vody se navýšila od listopadu 2011, kdy do areálu školy byla dočasně umístěna MŠ -v průměru o polovinu.
O víkendu je spotřeba vody minimální.
Teplá voda teče do 2 min od zapnutí. Všechna splachovadla mají úsporné splachování,
Pravidelně se kontrolují baterie a protékání,teplá voda vede nejkratším způsobem od průtokoývh ohřívačů.
V tělocvičně je zásobník teplé vody – na 700 litrů.
Škola má cirkulační okruh.
Škola má vlastní kuchyni, denně připravuje asi 140 jídel, nádobí umývá myčka – dřez.
Pití pro žáky a učitele je zajištěno pití v jídelně, ve školní kantýně, pitná voda je ve všech kohoutcích školy..
Veškerá voda ve škole je pitná.
Zdrojem pitné vody pro Dubou jsou prameny v Pavličkách a Zátyní.
Odpadní voda a se čistí v Dubské čističce- žáci měli a mají možnost pravidelně čističku navštěvovat.
Rozvod užitkové vody škola nemá.
Na úklid se používají prostředky snadno rozložitelné ve vodě, bez fosfátů.
Do odpadů nesmí přijít zbytky jídel.
Největší spotřebu vody má asi školní kuchyně.
Pákové baterie jsou 7, úsporné 54, temostatické 4.
Kapající kohoutky nezjištěny,stop ventily na sprchách nejsou.
WC na škole mají nainstalované úsporné splachování.
Na vodovodních kohoutcích byly nainstalovány perlátory.
Na škoním pozemku se využívá dešťové vody k zalévání. Jímá se ze střechy šaten do barelů.
Největší podíl na odpadní vodě má kuchyň 50%, WC 30%, třídy 20%.
Učitelé, kuchařky, uklízečky vědí, co nelze vylévat do odpadu- byly seznámeni na schůzce ekotýmu v lednu 2010.
Škola zaplatila za rok zálohy ve výši 81 600,-Kč a skutečnost byla 68 210,-Kč. Přeplatek tedy činil 13 390,-Kč za vodu.
Prostředí školy Prostředí školy je upravené, na úklidu okolí se podílejí střídavě jednotlivé třídy- v týdenních cyklech.
Výzdoba je sjednocena, podílí se na ní žáci z jednotlivých tříd i učitelé.
Přestávky tráví žáci na chodbách, pohybem po škole, v herních koutcích tříd. V případě pěkného počasí na školním dvoře.
Pro trávení volného času ve škole  by žáci uvítali  možnost basketových košů/jsou ,panáka,koutků s křesílky.
Z grantu pořízeny zahradní lavice a stoly pro volný čas i výuku v zahradě.
Ekotým se podílel svými návrhy na úpravu škoního dvora – finance na projekt škola získala od zřizovatele
z ceny Zlatá popelnice  2011 pro město Dubá – ve výši 50 000,-Kč.
Květiny jsou ve třídách a na chodbách a starají se o ně žáci a učitelé.
Zeleň ve škole byla rozšířena v rámci možností – protipožární předpisy.
Škola má Učebnu v přírodě- každá třída si pěstuje svou rostlinu o kterou se stará.
Škola má zpracován plán dalšího rozvoje okolí školy- v rámci plánu dlouhodobého rozvoje školy.
Výstup ve všech čtyřech oblastech se daří posunout aktivity v pozitivním směru