Čtenářská gramotnost

autor: | 2. dubna 2012 | Akce školy, Aktuality

V pátek 23.3. 2012 proběhl na Ekoškole Dubá projektový den zaměřený na rozvoj čtenářské gramotnosti.

Na škole jsou děti v první třídě připravovány ke čtení genetickou metodou. Už  v listopadu se objevují pozitivní
výsledky této metody. Děti se při čtení smějí obsahu a správně odpovídají naotázky vztahující se k textu.                                             Cílem projektu čtenářská gramotnost  bylo zjištění, zda děti dokáží prezentovat svými slovy to, co četly,ale hlavně jim chtěli dospělí ukázat, že čtení může být zajímavé, příjemné i zábavné.

Třídám  na prvním stupni                                                                                                                                                                                          byl předložen text neznámé pohádky, každé třídě část. Tu si děti rozdělily do skupin, přečetly a seznámily s obsahem zbývající skupiny ve třídě. Následovalo výtvarné zpracování přečteného a prezentace každé třídy ve
školní družině. Tam musely děti odhalit návaznost svého textu na další.

 

Bylo zjištěno, že děti musí trénovat souvislejší vyjadřování a nejen pouze
jednoslovné odpovědi na otázky. Tomu se bude věnovat výuka čtení na 1.stupni v následující době.

Na druhém stupni
měli žáci na výběr z několika různých témat – Voda, Město, Svět fantazie,
Lesy ČR atd. Zapisovali se, aniž by věděli, co bude jejich náplní a který
vyučující hodiny povede.

Malé ohlédnutí za jedním z projektů

U příležitosti blížícího se 420. výročí narození Jana Amose Komenského jsem pro svou skupinu
zvolila téma věnující se právě této velké osobnosti našich i světových
dějin.  Abych žáky motivovala, jméno osobnosti pro ně zůstalo skryto a prvním společným úkolem bylo dle několika
indicií poznat, komu se budeme věnovat.

Následovala naše společná práce s texty, kdy jsme nejprve pracovali se životopisem
Jana Amose Komenského, hledali informace o jeho životě a odpovídali na
nejrůznější otázky.  Jádrem našeho společného snažení byla „Velká didaktika“. Ve vybraných pasážích jsem chtěla žákům
přiblížit rozpory starého školství s novými představami Komenského.
Následovala společná debata o systému školního vzdělávání. Sami žáci se podivovali nad některými dřívějšími metodami.

Na závěr jsem žákům ponechala čas, aby si ve skupinách vytvořili svůj vlastní plakát, na němž
zachytili některé informace, které jim dnešní den přinesl.

Celý tento projektový den hodnotily děti (ale i vyučující) pozitivně. Dokázaly spolupracovat, vyjádřit i prosadit ve skupině svůj názor a někteří se přesvědčili, že čtení nemusí být vždy jen ,,otrava.“

Mgr.Jana Mašková (za I.stupeň),Mgr.Jana Kebrlová (za II.stupeň)