Projekt Ekoškola |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na základě pracovních listů z mezinárodního projektu Ekoškola proběhla na ZŠ Dubá ve školním roce 2011-2012 |
srovnávací analýza ekologického stavu školy. |
|
Na její realizaci se podílely Ekotýmy jednotlivých tříd. Následně pak ostatní žáci celé školy pod vedením pedagogů. |
Za účasti členů Ekotýmu dosplěých při zjišťování některých údajů došlo k vzájemnému aktivnímu propojení a spolupráci dětí a dospělých. |
Vše probíhalo a probíhá za aktivní účasti a podpory vedení školy. |
Vysvětlivky – |
|
setrvalý stav |
|
nové |
|
|
|
|
|
Srovnávací analýza školy – výsledky |
Srovnávací analýza proběhla v lednu 2012 a na její realizaci se podílely všechny ěkotýmy a žáci naší školy, stejně jako u předchozích. |
Každý ekotým zpracovával otázky ze všech čtyř témat Ekoškoly, v průměru 8-9 otázek. Ve srovnávací analýze byly použity otázky z analýzy Ekoškoly, |
stejně jako u předchozích analýz. |
|
|
Energie |
Škola stále nemá zpracovaný energetický audit. |
|
Škola stojí na mírném kopci, je obklopena domy zepředu a z levé strany, fouká nejvíce z levého boku školy /západní strana/. |
|
Škola není využívána o víkendech a o prázdninách – pouze tělocvična je využívána téměř denně. |
|
Spotřeba energie je sledována pravidleně členy ekotýmů jednotlivých tříd. |
|
Každá třída jeden měsíc sleduje a zapisuje údaje o spotřebě energií pod vedením pana školníka každý pátek 7,45. |
|
Zjišťované údaje se týkají spotřeby vody, plynu a elektřiny. |
|
Zdrojem tepla je kotel plynový. |
|
|
Vytápění je řízeno – ústřední topení na plyn. |
|
Součástí topného systému jsou čepadla, která se vypínají automaticky a mají spotřebu asi 500 Wattů 1 kotel. |
|
Současně lze topný systém ovládat i ručně – panem školníkem. |
|
Na radiátorech jsou nové termostatické ventily- jsou funkční. V každé třídě je uložen ventil v katedře – reguluje vyučující. |
|
Za topením nejsou umístěny izolační desky, před topením nejsou umístěny kryty nebo jiné překážky. |
|
V prostorách školy se pravidelně měří teplota vzduchu a to ve třídách denně nejméně dva údaje, |
|
|
průměrná teplota v topné sezóně je 17°C – 19°C, v šatnách 12°C-14°C |
|
Tepelná regulace je vyhovující a reaguje na reálnou situaci ve třídě. |
|
Ve škole nejsou nevyužívané prostory. |
|
|
Ohřívače vody ve škole – varné konvice, bojler,průtokové elektrické ohřívače a plynové. |
|
Teplá voda se kumuluje – mimo kuchyň – v tělocvičně. |
|
Ohřev teplé vody se reguluje pouze v kuchyni – na 65°C |
|
0kna se někde nedovírají, nejsou škvíry mezi parapety a rámy.V oknech je těsnění,zavřenými dveřmi proudí vzduch dovnitř, |
|
rekuperaci škola nevyužívá.Školník pravidelně kontroluje a odstraňuje nedostatky. |
|
Větráni probíhá oknem i dveřmi. |
|
|
Osvětlení je zapnuto jen v případě potřeby. V jednotlivých třídách i na chodbách sledují svícení služby z ekotýmů, |
|
které v případě navyužívání světla zhasnou. Automat na pití byl ze šaten odstraněn. |
|
Výměna svítidel – proběhla v místnostech s intenzivním svícením. |
|
Po odchodu z místnosti zhasínáme. Na dveřích jsou připomínkové cedule vyzývající ke zhasnutí. |
|
Spotřebiče v kuchyni se zapínají jen když jsou potřeba.Spotřeba energie na 1 jídlo se nevede. |
|
Důvod- není měřitelná spotřeba energie pouze pro kuchyň. |
|
Vede se pouze režie na 1 jídlo-zahrnuje vodu,plyn,energie,mzdu a odvody/12,-Kč/. |
|
|
|
|
|
Odpady |
Ve škole se snažíme předcházet vzniku odpadů tříděním na papír, plast, tetrapak,hliník. Nebezpečný odpad – baterie a el.spotřebiče |
|
likvidujeme v rámci zapojení do Recyklohraní. Daří se nám tento odpad likvidovat i z města – pravidelně připomínáme možnost |
|
přinést tento odpad k nám do školy prostřednictvím Dubáčku. |
|
Děti si nápoje nosí většinou z domova v plastových opakovaně použitelných obalech. |
|
Svačiny nosí vetšinou ve svačinových boxech. |
|
Od dubna 2011 třídíme i bioodpad – návrhy na jeho způsob sběru ve škole podaly ekotýmy na své schůzce v březnu 2011. |
|
Škola vyprodukuje cca 5 kg směsného odpadu za týden – podařilo se snížit ze 7,5 kg! |
|
|
|
|
|
|
Výrobkům na jedno použití se vyhýbáme – pití v lahvích, svačiny v krabičkách |
|
Ve škole se používají výrobky z recyklovaných materiálů – toaletní papír, některé sešity, |
|
šmíráky se používají ve všech předmětech, kreslení,družině,kopírování. |
|
Ve škole se využívají odpady pro další činnost – noviny, PET lahve,plechovky, papír. |
|
Školní kuchyně se nezásobuje potravinami a nápoji ve vratných obalech, využívá pouze velkých balení. |
|
Školní bufet se nezásobuje potravinami ve vratných obalech. |
|
|
|
|
|
|
Žáci i učitelé vědí, kde jsou rozmístěny koše na tříděný odpad.Nádob je dostatečné množství. |
|
Jejich rozmístění je v současné době dostačující. |
|
Koše s vytříděným odpadem vynáší děti – služba průběžně během týdne, vždy od 7,30-7,45 do kontejnerů u školy. |
|
Separovaný odpad odváží firma AVE, která zajišťuje odovoz odpadů z města. |
|
Firma Wegarecycling odváží papír a PET víčka za finanční úhradu škole 1 ,-Kč / 1 kg |
|
Ve škole probíhá 4x ročně sběrová akce, která se vždy vyhodnotí a děti získají věcné ceny. |
|
Škola má vlastní kompost, kam putují odpady z kuchyně. V chovatelském kroužku má i vermikompostér. |
|
Od března 2012 škola spolupracuje s firmou Prague Management International s.r.o., která se |
|
zabývá sběrem použitého oleje. Ve škole jsou dva barely – jeden v kuchyni a druhý v přízemí školy. |
|
Žáci i veřejnost mohou nosit do školy použitý olej z domácností v 1,5 l PET lahvích. |
|
Děti v tomto soutěží. |
|
|
|
Odpady z chemické laboratoře likviduje školník, učitelé – odborná firma. |
|
|
|
|
|
Voda |
Škola má spotřebu 20 m3/1 týden vody.což je 0,11 m3/1osobu/1 týden. |
|
Škola má 160 žáků, 24 zaměstnanců. |
|
|
Spotřeba se od 1.9. 2007 zaznamenává do sešitu na měření v rámci sledování spotřeby energií. |
|
Sledování spotřeby provádějí ekotýmy s panem školníkem 1x týdně – v pátek. |
|
Spotřeba vody se navýšila od listopadu 2011, kdy do areálu školy byla dočasně umístěna MŠ -v průměru o polovinu. |
|
O víkendu je spotřeba vody minimální. |
|
|
Teplá voda teče do 2 min od zapnutí. Všechna splachovadla mají úsporné splachování, |
|
Pravidelně se kontrolují baterie a protékání,teplá voda vede nejkratším způsobem od průtokoývh ohřívačů. |
|
V tělocvičně je zásobník teplé vody – na 700 litrů. |
|
Škola má cirkulační okruh. |
|
|
|
Škola má vlastní kuchyni, denně připravuje asi 140 jídel, nádobí umývá myčka – dřez. |
|
Pití pro žáky a učitele je zajištěno pití v jídelně, ve školní kantýně, pitná voda je ve všech kohoutcích školy.. |
|
Veškerá voda ve škole je pitná. |
|
|
Zdrojem pitné vody pro Dubou jsou prameny v Pavličkách a Zátyní. |
|
Odpadní voda a se čistí v Dubské čističce- žáci měli a mají možnost pravidelně čističku navštěvovat. |
|
Rozvod užitkové vody škola nemá. |
|
|
Na úklid se používají prostředky snadno rozložitelné ve vodě, bez fosfátů. |
|
Do odpadů nesmí přijít zbytky jídel. |
|
|
Největší spotřebu vody má asi školní kuchyně. |
|
Pákové baterie jsou 7, úsporné 54, temostatické 4. |
|
Kapající kohoutky nezjištěny,stop ventily na sprchách nejsou. |
|
WC na škole mají nainstalované úsporné splachování. |
|
Na vodovodních kohoutcích byly nainstalovány perlátory. |
|
Na škoním pozemku se využívá dešťové vody k zalévání. Jímá se ze střechy šaten do barelů. |
|
Největší podíl na odpadní vodě má kuchyň 50%, WC 30%, třídy 20%. |
|
Učitelé, kuchařky, uklízečky vědí, co nelze vylévat do odpadu- byly seznámeni na schůzce ekotýmu v lednu 2010. |
|
|
|
|
|
|
Škola zaplatila za rok zálohy ve výši 81 600,-Kč a skutečnost byla 68 210,-Kč. Přeplatek tedy činil 13 390,-Kč za vodu. |
|
|
|
|
|
Prostředí školy |
Prostředí školy je upravené, na úklidu okolí se podílejí střídavě jednotlivé třídy- v týdenních cyklech. |
|
Výzdoba je sjednocena, podílí se na ní žáci z jednotlivých tříd i učitelé. |
|
Přestávky tráví žáci na chodbách, pohybem po škole, v herních koutcích tříd. V případě pěkného počasí na školním dvoře. |
|
Pro trávení volného času ve škole by žáci uvítali možnost basketových košů/jsou ,panáka,koutků s křesílky. |
|
Z grantu pořízeny zahradní lavice a stoly pro volný čas i výuku v zahradě. |
|
Ekotým se podílel svými návrhy na úpravu škoního dvora – finance na projekt škola získala od zřizovatele |
|
z ceny Zlatá popelnice 2011 pro město Dubá – ve výši 50 000,-Kč. |
|
Květiny jsou ve třídách a na chodbách a starají se o ně žáci a učitelé. |
|
Zeleň ve škole byla rozšířena v rámci možností – protipožární předpisy. |
|
Škola má Učebnu v přírodě- každá třída si pěstuje svou rostlinu o kterou se stará. |
|
Škola má zpracován plán dalšího rozvoje okolí školy- v rámci plánu dlouhodobého rozvoje školy. |
|
|
|
|
|
Výstup |
ve všech čtyřech oblastech se daří posunout aktivity v pozitivním směru |
|
|
|
|
|