| Projekt Ekoškola | ||||
| Na základě pracovních listů z mezinárodního projektu Ekoškola proběhla na ZŠ Dubá ve školním roce 2011-2012 | ||||
| srovnávací analýza ekologického stavu školy. | ||||
| Na její realizaci se podílely Ekotýmy jednotlivých tříd. Následně pak ostatní žáci celé školy pod vedením pedagogů. | ||||
| Za účasti členů Ekotýmu dosplěých při zjišťování některých údajů došlo k vzájemnému aktivnímu propojení a spolupráci dětí a dospělých. | ||||
| Vše probíhalo a probíhá za aktivní účasti a podpory vedení školy. | ||||
| Vysvětlivky – | setrvalý stav | nové | ||
| Srovnávací analýza školy – výsledky | ||||
| Srovnávací analýza proběhla v lednu 2012 a na její realizaci se podílely všechny ěkotýmy a žáci naší školy, stejně jako u předchozích. | ||||
| Každý ekotým zpracovával otázky ze všech čtyř témat Ekoškoly, v průměru 8-9 otázek. Ve srovnávací analýze byly použity otázky z analýzy Ekoškoly, | ||||
| stejně jako u předchozích analýz. | ||||
| Energie | Škola stále nemá zpracovaný energetický audit. | |||
| Škola stojí na mírném kopci, je obklopena domy zepředu a z levé strany, fouká nejvíce z levého boku školy /západní strana/. | ||||
| Škola není využívána o víkendech a o prázdninách – pouze tělocvična je využívána téměř denně. | ||||
| Spotřeba energie je sledována pravidleně členy ekotýmů jednotlivých tříd. | ||||
| Každá třída jeden měsíc sleduje a zapisuje údaje o spotřebě energií pod vedením pana školníka každý pátek 7,45. | ||||
| Zjišťované údaje se týkají spotřeby vody, plynu a elektřiny. | ||||
| Zdrojem tepla je kotel plynový. | ||||
| Vytápění je řízeno – ústřední topení na plyn. | ||||
| Součástí topného systému jsou čepadla, která se vypínají automaticky a mají spotřebu asi 500 Wattů 1 kotel. | ||||
| Současně lze topný systém ovládat i ručně – panem školníkem. | ||||
| Na radiátorech jsou nové termostatické ventily- jsou funkční. V každé třídě je uložen ventil v katedře – reguluje vyučující. | ||||
| Za topením nejsou umístěny izolační desky, před topením nejsou umístěny kryty nebo jiné překážky. | ||||
| V prostorách školy se pravidelně měří teplota vzduchu a to ve třídách denně nejméně dva údaje, | ||||
| průměrná teplota v topné sezóně je 17°C – 19°C, v šatnách 12°C-14°C | ||||
| Tepelná regulace je vyhovující a reaguje na reálnou situaci ve třídě. | ||||
| Ve škole nejsou nevyužívané prostory. | ||||
| Ohřívače vody ve škole – varné konvice, bojler,průtokové elektrické ohřívače a plynové. | ||||
| Teplá voda se kumuluje – mimo kuchyň – v tělocvičně. | ||||
| Ohřev teplé vody se reguluje pouze v kuchyni – na 65°C | ||||
| 0kna se někde nedovírají, nejsou škvíry mezi parapety a rámy.V oknech je těsnění,zavřenými dveřmi proudí vzduch dovnitř, | ||||
| rekuperaci škola nevyužívá.Školník pravidelně kontroluje a odstraňuje nedostatky. | ||||
| Větráni probíhá oknem i dveřmi. | ||||
| Osvětlení je zapnuto jen v případě potřeby. V jednotlivých třídách i na chodbách sledují svícení služby z ekotýmů, | ||||
| které v případě navyužívání světla zhasnou. Automat na pití byl ze šaten odstraněn. | ||||
| Výměna svítidel – proběhla v místnostech s intenzivním svícením. | ||||
| Po odchodu z místnosti zhasínáme. Na dveřích jsou připomínkové cedule vyzývající ke zhasnutí. | ||||
| Spotřebiče v kuchyni se zapínají jen když jsou potřeba.Spotřeba energie na 1 jídlo se nevede. | ||||
| Důvod- není měřitelná spotřeba energie pouze pro kuchyň. | ||||
| Vede se pouze režie na 1 jídlo-zahrnuje vodu,plyn,energie,mzdu a odvody/12,-Kč/. | ||||
| Odpady | Ve škole se snažíme předcházet vzniku odpadů tříděním na papír, plast, tetrapak,hliník. Nebezpečný odpad – baterie a el.spotřebiče | |||
| likvidujeme v rámci zapojení do Recyklohraní. Daří se nám tento odpad likvidovat i z města – pravidelně připomínáme možnost | ||||
| přinést tento odpad k nám do školy prostřednictvím Dubáčku. | ||||
| Děti si nápoje nosí většinou z domova v plastových opakovaně použitelných obalech. | ||||
| Svačiny nosí vetšinou ve svačinových boxech. | ||||
| Od dubna 2011 třídíme i bioodpad – návrhy na jeho způsob sběru ve škole podaly ekotýmy na své schůzce v březnu 2011. | ||||
| Škola vyprodukuje cca 5 kg směsného odpadu za týden – podařilo se snížit ze 7,5 kg! | ||||
| Výrobkům na jedno použití se vyhýbáme – pití v lahvích, svačiny v krabičkách | ||||
| Ve škole se používají výrobky z recyklovaných materiálů – toaletní papír, některé sešity, | ||||
| šmíráky se používají ve všech předmětech, kreslení,družině,kopírování. | ||||
| Ve škole se využívají odpady pro další činnost – noviny, PET lahve,plechovky, papír. | ||||
| Školní kuchyně se nezásobuje potravinami a nápoji ve vratných obalech, využívá pouze velkých balení. | ||||
| Školní bufet se nezásobuje potravinami ve vratných obalech. | ||||
| Žáci i učitelé vědí, kde jsou rozmístěny koše na tříděný odpad.Nádob je dostatečné množství. | ||||
| Jejich rozmístění je v současné době dostačující. | ||||
| Koše s vytříděným odpadem vynáší děti – služba průběžně během týdne, vždy od 7,30-7,45 do kontejnerů u školy. | ||||
| Separovaný odpad odváží firma AVE, která zajišťuje odovoz odpadů z města. | ||||
| Firma Wegarecycling odváží papír a PET víčka za finanční úhradu škole 1 ,-Kč / 1 kg | ||||
| Ve škole probíhá 4x ročně sběrová akce, která se vždy vyhodnotí a děti získají věcné ceny. | ||||
| Škola má vlastní kompost, kam putují odpady z kuchyně. V chovatelském kroužku má i vermikompostér. | ||||
| Od března 2012 škola spolupracuje s firmou Prague Management International s.r.o., která se | ||||
| zabývá sběrem použitého oleje. Ve škole jsou dva barely – jeden v kuchyni a druhý v přízemí školy. | ||||
| Žáci i veřejnost mohou nosit do školy použitý olej z domácností v 1,5 l PET lahvích. | ||||
| Děti v tomto soutěží. | ||||
| Odpady z chemické laboratoře likviduje školník, učitelé – odborná firma. | ||||
| Voda | Škola má spotřebu 20 m3/1 týden vody.což je 0,11 m3/1osobu/1 týden. | |||
| Škola má 160 žáků, 24 zaměstnanců. | ||||
| Spotřeba se od 1.9. 2007 zaznamenává do sešitu na měření v rámci sledování spotřeby energií. | ||||
| Sledování spotřeby provádějí ekotýmy s panem školníkem 1x týdně – v pátek. | ||||
| Spotřeba vody se navýšila od listopadu 2011, kdy do areálu školy byla dočasně umístěna MŠ -v průměru o polovinu. | ||||
| O víkendu je spotřeba vody minimální. | ||||
| Teplá voda teče do 2 min od zapnutí. Všechna splachovadla mají úsporné splachování, | ||||
| Pravidelně se kontrolují baterie a protékání,teplá voda vede nejkratším způsobem od průtokoývh ohřívačů. | ||||
| V tělocvičně je zásobník teplé vody – na 700 litrů. | ||||
| Škola má cirkulační okruh. | ||||
| Škola má vlastní kuchyni, denně připravuje asi 140 jídel, nádobí umývá myčka – dřez. | ||||
| Pití pro žáky a učitele je zajištěno pití v jídelně, ve školní kantýně, pitná voda je ve všech kohoutcích školy.. | ||||
| Veškerá voda ve škole je pitná. | ||||
| Zdrojem pitné vody pro Dubou jsou prameny v Pavličkách a Zátyní. | ||||
| Odpadní voda a se čistí v Dubské čističce- žáci měli a mají možnost pravidelně čističku navštěvovat. | ||||
| Rozvod užitkové vody škola nemá. | ||||
| Na úklid se používají prostředky snadno rozložitelné ve vodě, bez fosfátů. | ||||
| Do odpadů nesmí přijít zbytky jídel. | ||||
| Největší spotřebu vody má asi školní kuchyně. | ||||
| Pákové baterie jsou 7, úsporné 54, temostatické 4. | ||||
| Kapající kohoutky nezjištěny,stop ventily na sprchách nejsou. | ||||
| WC na škole mají nainstalované úsporné splachování. | ||||
| Na vodovodních kohoutcích byly nainstalovány perlátory. | ||||
| Na škoním pozemku se využívá dešťové vody k zalévání. Jímá se ze střechy šaten do barelů. | ||||
| Největší podíl na odpadní vodě má kuchyň 50%, WC 30%, třídy 20%. | ||||
| Učitelé, kuchařky, uklízečky vědí, co nelze vylévat do odpadu- byly seznámeni na schůzce ekotýmu v lednu 2010. | ||||
| Škola zaplatila za rok zálohy ve výši 81 600,-Kč a skutečnost byla 68 210,-Kč. Přeplatek tedy činil 13 390,-Kč za vodu. | ||||
| Prostředí školy | Prostředí školy je upravené, na úklidu okolí se podílejí střídavě jednotlivé třídy- v týdenních cyklech. | |||
| Výzdoba je sjednocena, podílí se na ní žáci z jednotlivých tříd i učitelé. | ||||
| Přestávky tráví žáci na chodbách, pohybem po škole, v herních koutcích tříd. V případě pěkného počasí na školním dvoře. | ||||
| Pro trávení volného času ve škole by žáci uvítali možnost basketových košů/jsou ,panáka,koutků s křesílky. | ||||
| Z grantu pořízeny zahradní lavice a stoly pro volný čas i výuku v zahradě. | ||||
| Ekotým se podílel svými návrhy na úpravu škoního dvora – finance na projekt škola získala od zřizovatele | ||||
| z ceny Zlatá popelnice 2011 pro město Dubá – ve výši 50 000,-Kč. | ||||
| Květiny jsou ve třídách a na chodbách a starají se o ně žáci a učitelé. | ||||
| Zeleň ve škole byla rozšířena v rámci možností – protipožární předpisy. | ||||
| Škola má Učebnu v přírodě- každá třída si pěstuje svou rostlinu o kterou se stará. | ||||
| Škola má zpracován plán dalšího rozvoje okolí školy- v rámci plánu dlouhodobého rozvoje školy. | ||||
| Výstup | ve všech čtyřech oblastech se daří posunout aktivity v pozitivním směru | |||