Menu pro změnu

autor: | 5. listopadu 2015 | Akce školy, Aktuality, Ekoškola

Menu pro změnu…

… to je název celoročního mezinárodního projektu, do kterého se Ekoškola Dubá zapojí jako pilotní škola. V úterý 3.11. 2015 proběhla seznamovací schůzka zapojených škol, a to v prostorách Sdružení Tereza v Praze. Za naší školu se ho zúčastnily dvě děvčata z ekotýmu sedmé třídy – Míša Holíková a Šárka Švecová. Děvčata byla opravdu šikovná. Aktivně se zapojila do přípravy jídla ze zbytků pod vedením holandského kuchaře Richarda. Z jejich rukou vyšla žemlovka, která i výborně chutnala.

V programu pak bylo seznámení s metodikou, která se bude ve školách zkoušet. Její součástí je analýza stavu spotřeby potravin v domácnostech, a to v podobě dotazníku, který poputuje s dětmi domů. S vyhodnocením pak pomohou učitelé. Na základě zjištěných skutečností pak ekotýmy naplánují aktivity, které by měly vést ke zlepšení slabých stránek.

Víte, jaké jídlo je u nás Čechů nejoblíbenější?

Svíčková

Mohli bychom tu naši svíčkovou nějak změnit? Udělat jí lepší nejen ve smyslu chuti, ale i s ohledem na nás a svět okolo?

Udělat krůček k zodpovědnější spotřebě jídla nutně neznamená, že musíme opustit to, co nám chutná. Můžeme ale začít přemýšlet o tom, odkud se dostalo jídlo na náš stůl, jaký vliv má na nás a náš svět. Například v naší svíčkové nemusíme měnit mrkev, stačí, když třeba jen změníme místo, odkud tuto zeleninu bereme – dovoz, česká, farma, zahrádka…/.

Toto je hlavní myšlenka projektu Menu pro změnu. Tímto směrem se budou ubírat i naše nové společné aktivity.

Jana Mašková

V rámci projektu proběhla aktivita :

Není rajče jako rajče 

Není rajče jako rajče_produkty_F 

Témata:

Globální zodpovědnost, vzájemná propojenost, udržitelný rozvoj 

Co aktivita ověřuje:

Cílem aktivity je zjistit, jaké informace o kupovaném zboží bere žák v úvahu při výběru produktu. Co ho dokáže přesvědčit ke koupi. Je schopen brát v úvahu pouze osobní výhody (cena výrobku, jeho vzhled či výživová hodnota a chuť), nebo přemýšlí i v mnohem komplexnějších souvislostech (kde bylo zboží vypěstováno, kolik vody a v jaké lokalitě bylo na jeho vypěstování spotřebováno, zda bylo geneticky či chemicky upravováno, nebo kolik obalového materiálu bylo použito).

Cíle:

Žáci si dokážou na dostupných informací vytvořit vlastní názor a uvést pro něj argumenty.

Žáci přijímají zodpovědnost za sebe a svět, ve kterém žijí.

Věkový rozsah uživatelů: 10 – 100 

Počet žáků: 20 – 25 žáků 

Čas: 20 minut + 10 minut diskuse 

Metody: zapisování do záznamové archy, individuální práce 

Pomůcky: Nabídka produktů – prezentace, záznamový arch pro učitele 

Jak postupovat:

  • Promítněte žákům nabídku produktů, nebo do dvojice rozdejte barevně vytištěnou nabídku (prezentace).
  • Vyzvěte žáky, aby v pozici zákazníka vybrali nejvhodnější produkt a svou volbu písemně zdůvodnili (čímž se předejde tlaku většiny a získá se více názorů).
  • Vyzvěte žáky, aby svou volbu postupně přečetli na hlas, zaznamenávejte kritéria jejich výběru do záznamového archu.
  • Poté výsledky sečtěte a sdělte žákům.
  • Diskutujte o jednotlivých kritériích, proč a pro koho jsou důležitá. Co a koho svým nákupem mohu ovlivnit. Případně společně doplňte další kritéri

 

DSCN5997 DSCN5998 DSCN6000 DSCN6001 DSCN6002 DSCN6003 DSCN6004 IMG_3334 IMG_3335 IMG_3336 IMG_3337 IMG_3340 IMG_3341 IMG_3343 IMG_20151201_081214 IMG_20151201_081220 IMG_20151201_081237

IMG_3244 IMG_3245 IMG_3246 IMG_3247

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_3252 IMG_3253 IMG_3255 IMG_3258 IMG_3260 IMG_3261