Robotel

autor: | 29. května 2014 | Akce školy, Aktuality

   SmartClass+ Rover ve výuce angličtiny

Už samotná cesta malebnou krajinou do Dubé je úžasný zážitek, navíc okořeněný skutečností, že jsem měl navštívit základní školu, která je nositelem titulu Ekoškola. A pomyslnou třešničkou na dortu bylo, že jsem měl v plánu odučit si hodinu angličtiny v digitální jazykové laboratoři SmartClass+ Rover.

Hodina se žáky šesté třídy začala přihlášením do systému, takže pro mě bylo velmi snadné žáky oslovovat, aniž bychom se museli dlouze představovat, protože jejich jména a umístění ve třídě bylo přehledně zobrazeno na učitelském počítači. Jakkoli žáci v té době ještě nepoužívali tablety Acer Iconia příliš dlouho, ovládali je bez větších problémů, případně si s radostí pomáhali.

Cílem této hodiny bylo ukázat, že jazyková laboratoř umožňuje kompletní využití jazykových vyjadřovacích prostředků, a to za použití autentických materiálů a minimální přípravy. Plán hodiny byl procvičit vazbu there is,  thereare a číslovky.

Před začátkem hodiny jsem vyfotil třídu, ve které měla proběhnout hodina. Tato fotografie se stala základem cvičení, ve kterém žáci písemně popisovali obrázek, přičemž využívali určenou gramatiku a slovní zásobu. Dále jsem si připravil psané pravdivé a nepravdivé věty o třídě, které byly základem pro mluvní cvičení, ve kterém žáci potvrzovali nebo vyvraceli fakta o své třídě. Posledním cvičením byly mnou nahrané početní příklady, po jejichž poslechu měli žáci napsat správnou odpověď. Příprava cvičení nezabrala více než 5 minut.

 

Pro žáky bylo příjemné překvapení, že se ve cvičení objevila místnost, kterou dobře znali. Pracovali velmi soustředěně, a vzhledem k tomu, že měli celou třídu na obrazovce tabletu, nemuseli se rozptylovat rozhlížením po třídě. Vytvořené věty jsem si zobrazil na učitelském počítači a odpovědi převáděl na otázky, na které žáci odpovídali. Po této diskuzi jsme přešli na nahrávání potvrzování nebo vyvrácení prohlášení o třídě. Vznikala tak nahrávka, ve které žáci opakovali danou gramatiku a vylepšovali si výslovnosti. Následně jsme jejich výstupy poslouchali a potvrzovali jejich správnost. V závěru hodiny došlo na nahrané početní úlohy, do kterých jsem nahrál číslovky, které činí při poslechu největší problémy, a žáci na ně písemně odpovídali. Hodina skončila kontrolou úlohy a velmi vřelým a milým rozloučením.

Byl jsem velice spokojený, že tato praktická ukázka dokázala, že jazykové laboratoře SmartClass+ Rover umožní větší zapojení žáků, efektivnější trénink výslovnosti a zapojení autentických materiálů. Můj veliký dík za velmi milý zážitek patří nejen žákům, ale také vedení školy a učitelkám Gabriele Havránkové a Lence Kindlové, které neúnavně hledají nové cesty využití své jazykové laboratoře.

Co řekli o jazykové laboratoři SmartClass+ Rover:

„Učebnu Robotel používám zejména k poslechovým a mluvním aktivitám se žáky prvního stupně, například k zopakování slovní zásoby. Se staršími žáky už k opakování větných konstrukcí a časů.“

Gabriela Havránková

„V tabletové pracovně Robotel většinou učíme jazyky, já hlavně německý jazyk, a pracujeme jak s nahrávacími, tak psanými cvičeními. Děti to velmi baví. Máme spoustu úloh – vycházíme z textu a nahrávek a procvičujeme různé gramatické jevy, opakujeme slovní zásobu pomocí těchto cvičení, což je, dle mého názoru, pro výuku velmi přínosné.“

Lenka Kindlová

Emil Waldhauser 27.05.2014

 

5 4 3 2